CARE ESTE EVOLUȚIA BOLII?

• În majoritatea cazurilor, Covid-19 evoluează ușor sau moderat, dar la o parte din pacienți boala are o evoluție gravă (cu afectare severă a plămânilor și greutate în oxigenarea sângelui, posibila afectare a inimii, formarea de cheaguri, complicații ale altor organe).
• În majoritatea cazurilor, simptomele se ameliorează în 7-14 zile, similar gripei, și boala se vindecă fără urmări. În perioada de convalescență pot persista oboseală, afectarea poftei de mâncare, care însă se rezolvă fără alt tratament. În unele cazuri însă, este necesară monitorizarea și după vindecare și apelarea la servicii medicale de evaluare și tratament.
• Urmare a infecției cu noul coronavirus, organismul uman produce anticorpi (IgM, apoi IgG) care persistă în sânge timp de câteva luni. Reinfecția și reapariția bolii la o persoană care a avut deja Covid-19, este foarte puțin probabilă în primele 90 de zile de la vindecare.

CE TREBUIE SĂ ȘTIU ÎN CAZUL ÎN CARE SUNT INTERNAT?

• Internarea în spital nu trebuie să ne sperie.
• Termenul de spital COVID desemnează un spital obișnuit, de cele mai multe ori un spital de boli infecțioase sau o secție de boli infecțioase, cum este și cazul spitalului nostru, care este dedicat tratamentului pacienților diagnosticați cu COVID-19. Desemnarea unor spitale dedicate internării pacienților cu COVID-19 a fost realizată, atât pentru a ne asigura de respectarea unor măsuri de siguranță pentru limitarea și prevenirea răspândirii virusului în rândul pacienților care se adresează spitalelor pentru alte patologii, cât și pentru a putea aloca personal specializat și dedicat îngrijirii pacienților diagnosticați cu COVID-19.
• Tratamentul constă din medicamente care atacă virusul, tratează simptomele și previn complicațiile. Majoritatea pacienților vor primi un antivirale, antibiotic, dacă este cazul (se suprapune o suprainfecție bacteriană), paracetamol pentru combaterea febrei, cortizon (dexametazonă) și anticoagulant. In funcție de evoluție și de protocoalele naționale de tratament se pot adăuga și alte medicamente.
• Schema de tratament este stabilită de medicul curant pentru fiecare pacient în parte.
• Pacienții trebuie să continue și pe perioada internării medicația pe care o foloseau acasă, pentru alte afecțiuni.

CARE ESTE PROGRAMUL DE ÎNGRIJIRE ÎN SPITAL?

Pe parcursul internării se vor face analize de sânge pentru a evalua impactul pe care îl are virusul asupra organismului: analize de sânge (hemoleucogramă, teste biochimice, teste de coagulare, teste de inflamație), electrocardiogramă. Recoltarea analizelor și repetarea testelor RT-PCR, dacă este cazul, se face la prima oră, începând cu ora 7.
Administrarea medicamentelor de către asistenții medicali se face dimineața (între 8 și 10) și seara (între 19 și 21) și dacă este cazul, la prânz (11:00-13:00).
Dacă este cazul, deplasarea la serviciul de radiologie pentru efectuarea tomografiei computerizate, aflat în la sediul central al spitalului, se face cu ambulanța. Pacienții vor fi echipați și vor purta mască. Personalul medical vă va informa dacă este necesară deplasarea pentru efectuarea unui examen radiologic suplimentar.
Dacă aveți o dietă specială vă rugăm să informați medicul curant.
Meniul este verificat și aprobat de o comisie de experți. Încercăm să oferim pacienților o dietă echilibrată, care să corespundă atât nevoilor și dorințelor acestora, cât și recomandărilor medicale. Alimentele sunt păstrate și preparate în condiții siguranță în cadrul bucătăriei noastre. Hrana este suficientă din punct de vedere calitativ și cantitativ, conform indicațiilor de dietă ale medicului. Nu este necesară aducerea unor alimente din afara spitalului.
Programul de servire a mesei este: micul dejun (între 8 și 9), gustare: 10 (pentru persoanele cu regim special, ex: diabet, ș.a.), prânz: între orele 13 și 14; gustare 16 (pentru persoanele cu regim special, ex: diabet, ș.a.); cină (între orele 18 și 19).

CUM VOI COMUNICA CU PERSONALUL MEDICAL PE PARCUSUL INTERNĂRII?

Fiecare pacient are un medic curant desemnat, cu care va comunica zilnic, la vizită. Acest medic urmărește îndeaproape evoluția, analizează rezultatele de laborator, prescrie medicația, poate da informații familiei, decide externarea și pregătește documentele de externare.
Vizita se face zilnic, în cursul dimineții, de medici desemnați, care se întâlnesc cu pacienții în saloane, evaluează starea pacienților și parametrii medicali și pot răspunde la întrebări.
Prezența asistenților medicali în secție este organizată în ture, astfel încât să fie în permanență prezente în secție.
În cursul după-amiezii și nopții, pacienții severi sunt evaluați suplimentar de medicul de gardă și de asistenții medicali.
Specificul acestei boli foarte contagioase impune măsuri de prevenire a contaminării personalului medical, care intră în secție (numită și “zona roșie”) echipat cu combinezon, mască, vizieră, mănuși, botoși. Echipamentul reprezintă cu siguranță o barieră în calea comunicării între cadrul medical și pacient, contactul vizual și comunicarea fiind mult îngreunate. De asemenea, purtarea timp îndelungat a echipamentului creează un mare disconfort pentru personal (supraîncălzire, aburirea vizierei, deshidratare, senzația de sufocare) și face dificilă executarea de manevre. De aceea, o persoană echipată nu poate rămâne mai mult de câteva ore în secție, însă personalul medico-sanitar se găsește în permanență în apropierea dumneavoastră.
Toate saloanele sunt dotate cu un sistem de supraveghere video-audio, pacienții fiind monitorizați permanent pe parcursul internării. Scopul sistemului de supraveghere video-audio este de a asigura monitorizarea permanentă a pacienților pe parcursul internării pentru a putea răspunde solicitărilor acestora și a gestiona cu promptitudine situațiile de urgență. Asistentul medical și medicul vor putea folosi sistemul de supraveghere video-audio și interfonul, amplasate în zona verde, pentru a comunica cu pacientul.

CUM VEȚI COMUNICA CU FAMILIA PE PARCUSUL INTERNĂRII?

În secția COVID nu sunt permise vizitele aparținătorilor, pentru a nu contamina vizitatorii. Puteți comunica telefonic cu familia.
Puteți primi pachete din exteriorul spitalului, cu recomandarea de a limita conținutul lor la strictul necesar (medicamente, apă, hrană, obiecte de strictă necesitate). Acestea vor fi aduse la Secției de Boli infecțioase (Strada Decebal, nr. 3) și predate portarului. Pachetele vor fi aduse în secție de personalul auxiliar.

CE PUTEȚI FACE PE PARCUSUL INTERNĂRII?

Majoritatea saloanelor au televizor. Vă puteți aduce de acasă cărți, reviste sau echipamente electronice, având grijă însă că acestea vor trebui dezinfectate după ce veți reveni acasă.
Vă rugăm să rămâneți tot timpul în salon și să nu luați contact cu pacienții din alte saloane. De asemenea, este strict interzis să părăsiți clădirea sa să vă plimbați în curtea spitalului și să aveți contact cu alte persoane.
Vă rugăm să respectați obligațiile pacienților internați.

DREPTURILE PACIENTULUI –Extras din Legea drepturilor pacientului nr. 46/2003
▪ Pacientul are dreptul la îngrijiri medicale de cea mai înaltă calitate de care societatea dispune, în conformitate cu resursele umane, materiale și financiare.
▪ Pacientul are dreptul de a fi informat asupra serviciilor oferite de spital pentru îngrijirea medicală, confortul și siguranța sa.
▪ Pacientul are dreptul de a fi tratat cu demnitate și respect, fără nici o discriminare.
▪ Pacientul are dreptul de a fi informat cu privire la regulile și regulamentele ce trebuie respectate pe parcursul internării.
▪ Pacientul are dreptul de a fi informat asupra stării sale de sănătate, într-o manieră deschisă și clară.
▪ Pacientul are dreptul de a participa la deciziile privind îngrijirea medicală și planul de tratament, inclusiv prin manifestarea consimțământului atunci când este necesar.
▪ Pacientul are dreptul de a refuza orice îngrijire, tratament, procedură, investigație cu asumarea răspunderii pentru decizia sa.
▪ Pacientul are dreptul de a cunoaște numele medicului curant, precum și al personalului medical implicat în îngrijirea sa.
▪ Pacientul are dreptul de a cere o altă opinie medicală.
▪ Personalul medical sau nemedical nu are dreptul să supună pacientul nici unei forme de presiune pentru a-l determina pe acesta să îl recompenseze altfel decât prevăd reglementările legale de plată din cadrul unității sanitare.
Pe parcursul spitalizării beneficiați de tratament gratuit. Uneori se poate întâmpla ca medicamentele sau alte materiale necesare tratamentului bolii pentru care ați fost internat să nu poată fi oferite de spital, la momentul internării. În această situație, dacă este necesar să achiziționați medicamente pentru tratamentul bolii pentru care ați fost internat pe parcursul spitalizării, acestea vă vor fi decontate de către spital ulterior. Pentru a vă fi decontate trebuie să depuneți o cerere la secretariatul unității noastre, însoțită de rețeta parafată de medicul dumneavoastră și de factura sau bon fiscal. Decontarea medicamentelor sau a altor materiale sanitare poate fi realizată doar dacă acestea sunt recomandate prin rețetă de către medicul care vă îngrijește.
OBLIGAȚIILE PACIENTULUI

▪ De a respecta cu strictețe măsurile de protecție pentru prevenirea transmiterii infecției cu SARS-CoV-2
▪ De a trata cu respect și considerație toate persoanele întâlnite în spital (personalul medico-sanitar și auxiliar, voluntari, alți pacienți ai spitalului).
▪ De a respecta și păstra ordinea și liniștea în spital
▪ De a păstra curățenia în salon/rezervă/spații comune
▪ De a respecta intimitatea și confidențialitatea celorlalți
▪ De a colabora cu echipa medicală și de a oferi toate informațiile cu privire la starea de sănătate (istoricul medical, alergii, medicamentele luate etc.)
▪ De a respecta tratamentul și regimul alimentar stabilit împreună cu medicul curant
▪ De a informa personalul medical asupra oricărui simptom, semn (spre exemplu, febră, alergii, diaree, vărsături, infecții ale pielii sau orice alte stări de boală) sau oricărei modificări a stării de sănătate, apărute în timpul tratamentului administrat
▪ De a adresa întrebări atunci când nu înțelege procedurile sau planul de tratament stabilit de medicul curant
▪ De a nu introduce și/sau consuma băuturi alcoolice ori substanțe periculoase sau interzise de lege
▪ De a nu fuma în incinta spitalului
▪ De a informa, după caz, echipa de conducere a spitalului, medicul șef de secție sau asistenta șefă, orice încălcare a drepturilor pacientului

CE TREBUIE SĂ ȘTIȚI LA EXTERNARE

Momentul externării trebuie decis împreună cu medicul dumneavoastră, în funcție de starea dumneavoastră: dacă starea se îmbunătățește, dispare febra, simptomele se ameliorează. În principiu, externarea se poate face la câteva zile după dispariția simptomelor;
Se face un nou test RT-PCR cu o zi înainte de externarea planificată:
• Dacă testul este negativ, sunteți considerat vindecat și vă puteți externa.
• Dacă testul este pozitiv, vă puteți externa, dar este obligatoriu să rămâneți în izolare la domiciliu până la 14 zile de la testul pozitiv inițial. Apoi timp de alte 10 zile este obligatoriu să respectați distanțarea socială și să purtați mască la domiciliu și la locul de muncă. După această perioadă, medicul de familie vă va declara vindecat, fără a fi necesară o nouă testare.
Externarea se face a doua zi după rezultatul testului.
Vă puteți externa la cerere înainte de îndeplinirea criteriilor de mai sus. În acest caz, vă veți izola la domiciliu până la 14 zile de la primul test pozitiv și veți anunța medicul de familie sau DSP dacă starea dumneavoastră se agravează.

La externare va trebui să semnați cu Cardul de sănătate și veți primi Biletul de externare cu recomandările de îngrijiri la domiciliu și, după caz, concediu medical.

Fiecare pacient primește la externare o scrisoare medicală, care este un document medical standardizat și include date privind evaluarea medicală și diagnosticul stabilit, tratamentul și evoluția pacientului pe perioada internării, durata de spitalizare, schema de tratament, recomandările medicale. Toate aceste informații sunt destinate atât pacientului, cât și medicului de familie sau medicului specialist din ambulatoriu, pentru continuarea tratamentului.

DOCUMENTE PRIMITE LA EXTERNARE

Bilet de externare ; Scrisoare medicală pentru medicul de familie; Rețetă pentru tratament, dacă este cazul ; Concediu medical, dacă este cazul; Decontul de cheltuieli
Nu uitați! Înainte de externare trebuie să prezentați pe secție Cardul de Sănătate pentru semnarea serviciilor pe card.

PĂREREA DUMNEAVOASTRĂ ESTE IMPORTANTĂ

Dorim să îmbunătățim serviciile oferite în cadrul spitalului, iar părerea dumneavoastră este foarte importantă!
Pentru a vă exprima opinia cu privire la serviciile furnizate în spital vă punem la dispoziție câteva mijloace:
1. Puteți să ne spuneți părerea dumneavoastră și după externare, prin completarea chestionarului aflat pe pagina web a spitalului https://www.spitalalba.ro/wp/parerea-dumneavoastra-este-importanta/.
2. De asemenea, după externare, veți putea să vă exprimați opinia cu privire la serviciile furnizate în cadrul spitalului prin intermediul chestionarului trimis prin SMS de către Ministerul Sănătății. După ce veți fi externat veți primi un SMS prin care vi se solicită să răspundeți la câteva întrebări legate de internarea în spital. Mesajul de răspuns la aceste întrebări este gratuit, nu presupune costuri pentru dumneavoastră și este foarte important să vă exprimați opinia sincer.

RECOMANDĂRI PRIVIND IZOLAREA LA DOMICILIU A PERSOANELOR CU INFECȚIE CU NOUL CORONAVIRUS (COVID-19) -text preluat https://www.cnscbt.ro
Pe baza dovezilor disponibile, virusul SARS-CoV-2 este transmis de la om la om prin contact direct și prin picături Flugge. Persoanele cu cel mai mare risc de infecție sunt cele care sunt în contact direct cu un persoană cu COVID-19 sau care au grijă de persoană cu COVID-19.
Pe toată perioada izolării la domiciliu se impune respectarea următoarelor măsuri:
– Pe perioada de izolare recomandată, persoana nu va părăsi domiciliu și nu va primi vizitatori.
– Persoana infectată, va sta izolata față de ceilalți membrii ai familiei. Este recomandat ca ceilalți membri ai familiei să locuiască într-o locuință separată. Dacă acest lucru nu este posibil, persoana infectată trebuie să stea într-o altă cameră si să utilizeze o baie separată. În cazul în care baia nu este utilizat exclusiv de către persoana infectată, suprafețele băii trebuie curățate și dezinfectate riguros cu substanțe pe bază de clor imediat, după fiecare utilizare.
– Se recomandă ca persoanele în vârstă și cei cu sisteme imunitar compromis sau cu condiții cronice de sănătate (ex. afecțiuni cronice cardiace, pulmonare, renale și diabet) să nu locuiască cu persoana infectată.
– Este necesară aerisirea cât mai frecventă a locuinței.
– În cazul în care persoana infectată se afla în aceeași cameră cu alte persoane, situație ce trebuie evitată, persoana infectată trebuie să poarte mască. În cazul în care aceasta nu o poate purta, toate celelalte persoane, care se află în aceeași cameră, trebuie să poarte mască.
– În caz de tuse sau strănut, se va acoperi gura și nasul cu șervețel de unică folosință sau se va utiliza tehnica de a tuși sau strănuta în interiorul cotului flectat. Șervețelele de unică folosință utilizate vor fi depozitate imediat într-un sac de gunoi, urmat de spălarea mâinilor cu apă și săpun timp de cel puțin 20 de secunde.
– Toate persoanele care locuiesc la adresa de domiciliu a persoanei infectate (inclusiv persoana infectată) trebuie sa se spele pe mâini cu apă și săpun, cât mai des cu putință, timp de cel puțin 20 de secunde. Se poate utiliza un dezinfectant pe bază de alcool în situația în care apa și săpunul nu sunt imediat disponibile și dacă mâinile nu sunt vizibil murdare. Trebuie evitată, pe cat posibil, atingerea ochilor, nasului și gurii cu mâinile nespălate.
– Nu se vor utiliza în comun obiectele de uz casnic (vesela, pahare, tacâmuri, prosoape, lenjerie de pat). După utilizare de către persoana infectată, acestea se spală riguros cu detergenți casnici obișnuiți. Resturile alimentare se vor depozita în saci de gunoi ce vor fi aruncați imediat în același mod ca și gunoiul menajer.
– Toate suprafețele cu potențial ridicat de atingere (ex. comutatoare, clanțele ușilor și ferestrelor, mese, noptierele, mobilierul de baie, toaletele, telefoanele, tastaturile și tabletele) se vor curăța zilnic.
Monitorizarea stării de sănătate a persoanei infectate pe perioada izolării la domiciliu se face de către medicul de familie, zilnic, prin sistemul de telemedicină. Pentru persoanele care nu sunt înscriși pe lista unui medic de familie, monitorizarea zilnică este efectuată de către direcția de sănătate publică județeană și a municipiului București.

În cazul în care este necesar un consult medical de urgență, se va apela numărul unic de urgență 112.